Ge ut pressmeddelanden
Processen innebär att utforma och distribuera meddelanden till pressen och andra mediekanaler för att informera om företagets nyheter, evenemang, produkter eller andra relevanta uppdateringar.
Aktiviteter i en standard process för att ge ut pressmeddelanden
Distribuera pressmeddelandet
När pressmeddelandet har godkänts skickas det ut till relevant media. Detta kan innebära att det skickas direkt till journalister, läggs upp på företagets webbplats, distribueras via pressmeddelandesajter, sociala medier, och andra kanaler.
Följa upp pressmeddelandet
Efter att pressmeddelandet har distribuerats, kan det vara nödvändigt att följa upp det. Det kan innebära att svara på frågor från journalister, förtydliga information, eller att bevaka hur pressmeddelandet tas emot och vilken exponering det får i media. Detta hjälper företaget att få en förståelse för hur väl meddelandet har mottagits och kan ge insikter i hur framtida pressmeddelanden kan förbättras.
Ge ut pressmeddelanden enligt APQC PCF
I många fall är APQC processerna bäst att se som inspiration för vilka processer som ingår i ett företag.
Ge ut pressmeddelanden
[PCF ID: 11070, Hierarchy ID: 12.5.5]
Ge ut pressmeddelanden till noggrant utvalda medier i distributionskanaler såsom webb, tidningar och sociala medier.