Identifiera behov från intressenter
Denna process handlar om att förstå och klargöra de specifika behov och krav som intressenter har för dataanalys. Dessa behov kan vara knutna till specifika projekt, övergripande företagsmål eller marknadsbehov. Processen innefattar en dialog med intressenter för att klargöra deras behov och förväntningar och kräver en förståelse för både dataanalys och det specifika kontext inom vilket analysen kommer att användas.
Aktiviteter i en standard process för att identifiera behov från intressenter
Identifiera intressenter
Den första aktiviteten i processen innebär att identifiera vilka intressenter som har behov av dataanalys. Intressenter kan inkludera interna team, som marknadsföring eller försäljning, samt externa parter, som kunder eller reglerande organ.
Kommunicera med intressenter
När intressenterna har identifierats är nästa steg att kommunikera med dem för att förstå deras specifika behov. Detta kan innebära formella möten, informella diskussioner eller användning av enkäter och andra verktyg för att samla in information.
Analys av behov och krav
Efter att ha samlat in information från intressenter, är nästa steg att analysera denna information för att förstå vilka specifika behov och krav intressenterna har. Detta kan innebära att man prioriterar olika behov, mappar behov till specifika dataresurser eller metoder för dataanalys, och utarbetar en plan för att möta dessa behov.
Formulera och presentera lösningar
Sista steget innebär att formulera lösningar baserat på intressenternas behov och sedan presentera dessa lösningar för intressenterna. Lösningarna bör utformas med hänsyn till resurser, tidsramar och andra begränsningar. Presentationen av lösningar ger intressenterna möjlighet att ge feedback och ställa frågor, vilket hjälper till att säkerställa att lösningarna uppfyller deras behov.
Identifiera behov från intressenter enligt APQC PCF
I många fall är APQC processerna bäst att se som inspiration för vilka processer som ingår i ett företag.
Identifiera behov från intressenter
[PCF ID: 21459, Hierarchy ID: 13.8.1]
Insamling av information från intressenter innan analys genomförs.