Utveckla humanresursstrategi
Att skapa en stark och effektiv personalstruktur i organisationen. Detta innebär att utveckla en långsiktig plan för att koppla humanresurskrav till företagets strategiska mål för att säkerställa att det finns tillräckligt med kvalificerad personal för att uppnå dessa mål, för att bibehålla konkurrensfördelar och för att minska personalomsättningen.
Aktiviteter i en standard process för att utveckla humanresursstrategi
Analys av nuvarande humanresursbehov och förmågor
Detta innebär att man undersöker företagets nuvarande personalresurser, inklusive den nuvarande personalstyrkan och deras färdigheter. Det inkluderar att förstå nuvarande kunskapsluckor, kompetensgap och potential för utveckling.
Prognostisera humanresursbehoven
Detta innebär att förutse organisationens framtida behov när det gäller personal och färdigheter. Detta kan innefatta att förutsäga vilka roller och färdigheter som kan behövas baserat på företagets strategiska mål och tillväxtplaner.
Utveckla humanresursstrategi
Med utgångspunkt från den nuvarande analysen och framtida prognosen, kommer nästa steg vara att formulera en effektiv HR-strategi. Denna strategi kommer att innehålla en plan för att uppfylla företagets nuvarande och framtida personalbehov.
Implementering av HR-strategin
Detta innebär att sätta HR-strategin i verksamhet. Det kan inkludera allt från att utbilda befintlig personal för att förbättra sina färdigheter till att anställa ny personal för att fylla eventuella kompetensgap.
Övervakning och uppdatering av HR-strategin
Det är viktigt att regelbundet övervaka och uppdatera HR-strategin baserat på förändringar inom organisationen eller marknaden. Detta kan innebära att man regelbundet gör en ny bedömning av företagets personalbehov och uppdaterar strategin därefter.
Utveckla humanresursstrategi enligt APQC PCF
I många fall är APQC processerna bäst att se som inspiration för vilka processer som ingår i ett företag.
Utveckla humanresursstrategi
[PCF ID: 20958, Hierarchy ID: 7.1.1]
Skapa en långsiktig plan för att koppla humanresurskrav till företagets strategiska mål för att säkerställa att det finns tillräckligt med kvalificerad personal för att uppnå dessa mål, för att bibehålla konkurrensfördelar och för att minska personalomsättningen.
Identifiera strategiska HR-behov
[PCF ID: 10418, Hierarchy ID: 7.1.1.1]
Strategiskt definiera de nuvarande och framtida behoven för att utveckla en effektiv HR-strategi.
Definiera HR- och affärsfunktionsroller och ansvar
[PCF ID: 10419, Hierarchy ID: 7.1.1.2]
Utkristallisera uppdraget och plikten för HR-funktionen genom att definiera dess ansvarsområden samt säkerställa dess ansvarsskyldighet.
Bestäm HR-funktionsroller och struktur
[PCF ID: 21430, Hierarchy ID: 7.1.1.3]
Fastställer de roller som krävs för att utföra HR-funktionen. Denna process undersöker även den organisatoriska strukturen som krävs för att stödja organisationen.
Bestäm HR-leveransmodell
[PCF ID: 21431, Hierarchy ID: 7.1.1.4]
Bestämmer hur en organisations HR-avdelning erbjuder tjänster till och interagerar med anställda.
Bestäm HR-kostnader
[PCF ID: 10420, Hierarchy ID: 7.1.1.5]
Fastställer kostnader och utgifter för HR-funktionen.
Etablera HR-mätningar
[PCF ID: 10421, Hierarchy ID: 7.1.1.6]
Utvärderar HR-funktionens prestanda.
Kommunicera HR-strategier
[PCF ID: 10422, Hierarchy ID: 7.1.1.7]
Förmedlar HR-funktionens strategier till anställda och ledning.
Utveckla strategi för HR-system/teknologier/verktyg
[PCF ID: 10432, Hierarchy ID: 7.1.1.8]
Skapa en strategi för användning av system/teknologier/verktyg i drift av HR-funktionen.
Hantera arbetsgivarvarumärke
[PCF ID: 20606, Hierarchy ID: 7.1.1.9]
Skapa, underhålla och kommunicera företagets rykte och värderingar för att behålla nuvarande anställda och locka potentiella nya anställda.
Hantera jobbfamiljer och positioner
[PCF ID: 21432, Hierarchy ID: 7.1.1.10]
Övervaka en grupp av liknande individer eller team med liknande utbildning, färdigheter, utbildning eller erfarenhet.