Hoppa till huvudinnehåll

Utveckla och implementera arbetskraftstrategi och policyer

Att skapa och implementera strategier och policyer för att bemanna organisationen effektivt. Det innebär att säkerställa att organisationen har rätt antal anställda med rätt kompetens och erfarenhet för att uppnå sina affärs- och strategiska mål.

Aktiviteter i en standard process för att utveckla och implementera arbetskraftstrategi och policyer

EnkelProcess

Behovsanalys

Det första steget i processen är att fastställa vilka arbetskraftsbehov organisationen har. Detta innefattar att bedöma nuvarande arbetskraft och att identifiera eventuella kompetensluckor som behöver fyllas. Detta kan göras genom att utföra en SWOT-analys (Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats) på arbetskraften.

Utveckling av arbetskraftstrategi

Efter att behoven har identifierats, utvecklas en strategi för att bemöta dessa. Strategin bör innehålla specifika mål och initiativ, såsom rekrytering, utbildning och utveckling, och succession planering.

Utveckling av arbetskraftspolicyer

Tillsammans med strategin, behöver organisationen utveckla tydliga policyer för arbetskraften. Dessa policyer kan inkludera saker som anställningspraxis, arbetsvillkor, belöningspolicyer, och andra riktlinjer som rör anställda.

Implementering av strategi och policyer

När strategin och policyerna har utvecklats, måste de implementeras i hela organisationen. Detta kan innebära att man utbildar chefer och anställda, implementerar nya system eller processer, och säkerställer att alla i organisationen förstår och följer de nya riktlinjerna.

Uppföljning och utvärdering

Slutligen, är det viktigt att kontinuerligt följa upp och utvärdera effektiviteten av arbetskraftstrategin och policyerna. Detta kan göras genom att samla in och analysera data, genomföra anställdundersökningar, och regelbundet granska och uppdatera strategin och policyerna vid behov.

Utveckla och implementera arbetskraftstrategi och policyer enligt APQC PCF

info

I många fall är APQC processerna bäst att se som inspiration för vilka processer som ingår i ett företag.

Utveckla och implementera arbetskraftstrategi och policyer

[PCF ID: 17045, Hierarchy ID: 7.1.2]

Skapa och genomföra strategier och policyer för smidig administration av arbetskraften.

Utför arbetskraftsplanering

[PCF ID: 10423, Hierarchy ID: 7.1.2.1]

Utvärderar de nuvarande och framtida kompetensbehoven i organisationen med hänsyn till organisationens övergripande företagsstrategi och marknadsförhållanden.

Utför operativ arbetskraftsplanering

[PCF ID: 10424, Hierarchy ID: 7.1.2.2]

Bestämmer kraven på anställda och behovet av resurser för varje enhet/funktion.

Utveckla ersättningsstrategi

[PCF ID: 10425, Hierarchy ID: 7.1.2.3]

Designar en plan som specificerar kombinationen av löner, löner och förmåner som anställda får i utbyte mot arbete.

Fastställ strategi för incitament

[PCF ID: 10210, Hierarchy ID: 7.1.2.3.1]

Skapar ett system av belöningar och erkännande för försäljningsanställda för att främja en resultatorienterad kultur.

Utveckla efterträdarplan

[PCF ID: 10426, Hierarchy ID: 7.1.2.4]

Skapa och implementera planen för kontinuitet i nyckelpositioner inom organisationen.

Utveckla program för högpresterande / ledarskap

[PCF ID: 16938, Hierarchy ID: 7.1.2.5]

Skapar ett program som inkluderar incitament och ersättning som organisationen lägger fram för att erkänna högpresterande arbetare och excellens inom ledarskap.

Utveckla plan för mångfald, rättvisa och inkludering

[PCF ID: 10427, Hierarchy ID: 7.1.2.6]

Skapa och implementera planen för att säkerställa en mångsidig arbetskraft.

Genomföra plan för mångfald, rättvisa och inkludering

[PCF ID: 21433, Hierarchy ID: 7.1.2.7]

Utförande av mångfald, rättvisa och inkluderingsplaner inom en organisation.

Designa talangutvecklingsprogram

[PCF ID: 11622, Hierarchy ID: 7.1.2.8]

Identifiera färdigheter, kunskap och attribut som behöver förbättras för att utföra ett jobb.

Designa talanganskaffningsprogram

[PCF ID: 11623, Hierarchy ID: 7.1.2.9]

Utveckla ett program för att locka potentiella resurser att engagera sig med organisationen för en anställningsposition.

Utveckla andra HR-program

[PCF ID: 10428, Hierarchy ID: 7.1.2.10]

Skapa HR-program och tjänster som anställda engagemangsprogram för att främja positivt anställt beteende.

Utveckla HR-policyer

[PCF ID: 10429, Hierarchy ID: 7.1.2.11]

Skapa regler och föreskrifter som styr HR-funktionen.

Administrera HR-policyer

[PCF ID: 10430, Hierarchy ID: 7.1.2.12]

Se till att regler och förordningar följs och är tillräckligt flexibla för att tillgodose nödvändiga avvikelser.

Planera anställdas förmåner

[PCF ID: 10431, Hierarchy ID: 7.1.2.13]

Planering av förmåner i form av olika typer av icke-lönebaserade ersättningar som tillhandahålls anställda utöver normala löner eller löner.

Utveckla modeller för arbetskraftsstrategi

[PCF ID: 10433, Hierarchy ID: 7.1.2.14]

Skapa och implementera modeller för effektiv strategi för arbetskraften i organisationen.

Implementera modeller för arbetskraftsstrategi

[PCF ID: 20122, Hierarchy ID: 7.1.2.15]

Implementerar modeller för effektiv strategi för arbetskraften i organisationen.


info: Denna sida relaterar till processer i APQC PCF
COPYRIGHT AND ATTRIBUTION ©2022 APQC. ALL RIGHTS RESERVED. The Process Classification Framework® (“PCF”) is the copyrighted intellectual property of APQC. APQC encourages the wide distribution, discussion, and use of the PCF for classifying and defining organizational processes. Accordingly, APQC hereby grants you a perpetual, worldwide, royalty-free license to use, copy, publish, modify, and create derivative works of the PCF, provided that all copies of the PCF and any derivative works contain a copy of this notice